Cigarete (i duvanski proizvodi uopšte) su jedni od najžešće reklamiranih i promovisanih proizvoda u ljudskoj istoriji.
Samo u 2006., prvih pet najvećih američkih proizvođača je potrošilo ukupno 12.49 milijardi dolara samo da promoviše i reklamira svoje proizvode [1].
Da sebi lakše predstavite: preko 34 miliona dolara dnevno.
Ili, još lakše: našem Republičkom zavodu za zdravstveno osiguranje će biti iz budžeta uplaćeno za CELU 2011. godinu 615 miliona dinara - ili oko 8.63 miliona dolara.
Ili, još jedna ilustracija: britanska vlada je 2003. potrošila 31 milion funti - ili skoro 50 miliona dolara za borbu protiv reklama duvanske industrije.
Za godinu dana.
Na čega proizvođači cigareta najviše troše?
Daleko najveća pojedinačna kategorija u grupi "advertise" izdataka je bila popust prodavcima - da bi cena ka krajnjem kupcu (pušaču) bila što niža. Ovaj iznos je bio nešto preko 9 milijardi dolara.
Sledeće dve po veličini najveće kategorija u izdacima su tzv. value-added promocije, znate ono - kupiš jedno-dobiješ dva, kuponi i slično.
Vidite u čemu je problem: svakih 10% povećanja cene cigareta smanjuje pušenje kod najmlađih pušača za 7% [2].
Što bi to proizvođač sebi činio...
Osim ovoga, prostom logikom, proizvođači duvana navedenim izdacima kompenzuju poreska povećanja koja im država može nametnuti.
Prema Tobacco.org - sledeći veliki izdatak je sponzorstvo.
Pošto direktni marketing podleže ozbiljnim restrikcijama u mnogim zemljama, ima uvek suptilnijih načina, a za ovolike pare se može biti veoma, veoma suptilan...
Promocija obično uključuje poklone (dele se male paklice na ulici, recimo), sponzorstvo umetnosti, izložbi, sportskih događaja, muzike...
Duvanska industrija ne može reklamirati na televiziji svoje proizvode.
Ali može da sponzoriše npr. snimanje filma Supermen II, u kojem se 24 puta pominje Marlboro.
I ponoviće se N puta u "prime-time" terminima...
A ima ih još: Two of a Kind, The Heavenly Kid, Heaven Help Us, Batteries Not Included, Crimes of the Heart, Who Framed Roger Rabbit, Honey I Shrank the Kids, Baby, Splash, Supergirl, Beverly Hills Cop, License to Kill, Ghostbusters II, Batman, Desperately Seeking Susan, Risky Business...
O, da.
Njihova moć je ogromna.
A priča tek počinje...
.....
1. Federal Trade Commission. Cigarette Report for 2006. Issued August 2009.
2. Tauras JA, O'Malley PM, Johnston LD. Effects of Price and Access Laws on Teenage Smoking Initiation: A National Longitudinal Analysis. ImpacTeen - YES! Research Papers. April 2001.
Ilustracija: CigarettesFlavours.
Samo u 2006., prvih pet najvećih američkih proizvođača je potrošilo ukupno 12.49 milijardi dolara samo da promoviše i reklamira svoje proizvode [1].
Da sebi lakše predstavite: preko 34 miliona dolara dnevno.
Ili, još lakše: našem Republičkom zavodu za zdravstveno osiguranje će biti iz budžeta uplaćeno za CELU 2011. godinu 615 miliona dinara - ili oko 8.63 miliona dolara.
Ili, još jedna ilustracija: britanska vlada je 2003. potrošila 31 milion funti - ili skoro 50 miliona dolara za borbu protiv reklama duvanske industrije.
Za godinu dana.
Na čega proizvođači cigareta najviše troše?
Daleko najveća pojedinačna kategorija u grupi "advertise" izdataka je bila popust prodavcima - da bi cena ka krajnjem kupcu (pušaču) bila što niža. Ovaj iznos je bio nešto preko 9 milijardi dolara.
Sledeće dve po veličini najveće kategorija u izdacima su tzv. value-added promocije, znate ono - kupiš jedno-dobiješ dva, kuponi i slično.
Vidite u čemu je problem: svakih 10% povećanja cene cigareta smanjuje pušenje kod najmlađih pušača za 7% [2].
Što bi to proizvođač sebi činio...
Osim ovoga, prostom logikom, proizvođači duvana navedenim izdacima kompenzuju poreska povećanja koja im država može nametnuti.
Prema Tobacco.org - sledeći veliki izdatak je sponzorstvo.
Pošto direktni marketing podleže ozbiljnim restrikcijama u mnogim zemljama, ima uvek suptilnijih načina, a za ovolike pare se može biti veoma, veoma suptilan...
Promocija obično uključuje poklone (dele se male paklice na ulici, recimo), sponzorstvo umetnosti, izložbi, sportskih događaja, muzike...
Duvanska industrija ne može reklamirati na televiziji svoje proizvode.
Ali može da sponzoriše npr. snimanje filma Supermen II, u kojem se 24 puta pominje Marlboro.
I ponoviće se N puta u "prime-time" terminima...
A ima ih još: Two of a Kind, The Heavenly Kid, Heaven Help Us, Batteries Not Included, Crimes of the Heart, Who Framed Roger Rabbit, Honey I Shrank the Kids, Baby, Splash, Supergirl, Beverly Hills Cop, License to Kill, Ghostbusters II, Batman, Desperately Seeking Susan, Risky Business...
O, da.
Njihova moć je ogromna.
A priča tek počinje...
.....
1. Federal Trade Commission. Cigarette Report for 2006. Issued August 2009.
2. Tauras JA, O'Malley PM, Johnston LD. Effects of Price and Access Laws on Teenage Smoking Initiation: A National Longitudinal Analysis. ImpacTeen - YES! Research Papers. April 2001.
Ilustracija: CigarettesFlavours.
Mali dodatak: duvanska industrija sve više koristi treće strane da lobiraju za nju, i proširuje njihov spektar (npr. Coca-Cola, Johnsons & Johnsons, KPMG, Bayer...) – što bi rekla dr Borislava - suptilni advertise sa svetski poznatim markama, ko bi pomislio?
OdgovoriIzbrišiDuvanska industrija sve češće ide na pokretanje pravnih pitanja u odnosu na države i njihove zakone, kao što je tipičan argument „kršenje prava na intelektualnu svojinu“ i u tome takođe imaju svoje zastupnike – jedan od najpoznatijih je AmCham.
Setite se malo - malo pa čujete na TV kako je Filip Moris, Britsh tobacco ili Japan tobacco tužio državu zbog…
Duvanska industrija koristi „denialism“ - poricanje kao taktiku: teorije zavere, selektivno biranje naučnih istina (onoga što se uklapa u njihovu koncepciju), lažne stručnjake, traženje apsolutne istine (uvek biraju najslabije naučne studije koje predstavljaju kao naučnu istinu), vređanje ljudi koji se bave kontrolom duvana (nazivaju uh ekstremistima, fanaticima, nacistima i sl.)...
Amerika i Kanada rade mnogo na razotkrivanju ovih taktika i zahtevaju da duvanska industrija “podnosi izveštaj” državi koliko troši na marketing, sponzorstvo, na aktivnosti korporativne društvene odgovornosti… To je jedna od mera koja će uskoro da zaživi i protiv koje se duvanska industrija žestoko bori.
Duvanska industrija je ekstremno osetljiva na društevnu neprihvatljivost pušenja, a upravo to sjajno rade Amerikanci i Kanađani, i to je definitivno najveći izazov pred kojim se našla duvanska industrija danas.
Pozdrav svima :)
vec jesam nepusac.
OdgovoriIzbrišiA ovaj sajt me podseca na zlo
ne mogu da vas pratim.
ali dobar tekst
Lajavi :),
OdgovoriIzbrišividi ovako: ti samo klikni u onom oblaku oznaka na 'marketing duvanske industrije' i slično, i otmeno zaobiđeš ostale tekstove :).
A ako budeš jezičav, Admin te neće grditi, znaš to :).
Hvala što si došao, poštujem.
Podrzavam akciju i svaka čast.
OdgovoriIzbrišiPočeo sam sa cigaretamaa negde oko 15 godine i trebalo mi je negde oko 18 godina da svatim da mi to nimalo ne treba u zivotu. Verujem da sam i sam bio manipulisan njihovim merketingom i lobiran drustvenim pojavama.
Sad sam osmehom mogu da kazem nisam vise pušač, i to me čini srećnim i zadovoljnim.
Hvala puno, Cifra :).
OdgovoriIzbrišiZa razliku od dr Nade, kojoj je ovo profesija, ja nisam mnogo znala o manipulacijama i realnoj snazi duvanske industrije dok nisam počela da se udubljujem u to, neverovatno je šta sve rade i čime se služe, jeza.
Čestitam :).
I hvala na poseti :).
Postovana Zubarice,
OdgovoriIzbrišiJa sam pusac. Ovaj tekst na stranici ,,postanite nepusac,, dozivljavam kao promovisanje duvanske industrije i duvana koji ma koliko mi to ne yelimo da priynamo, izaziva zavisnost od istog. Ovakva mesta su odlicna reklama za proizvodjace cigareta a sve pod plastom borbe protiv pusenja. Ovde mogu da napisu, koliko i gde su donirali, kojoj bolnici su poklonili kakav aparat ya koji naravno, ne postoji fabrika koja proizvodi revervne delove. Evo, ja sam upravo ovde saznala da su sponorisali snimanje filma Supermen i da se tamo Malboro pominje 24 puta. Dakle informisali ste me. Jos ako se pored ovakvih tekstova okaci kakva dobra fotka na kojoj recimo plavusa, zanosnih oblina, drzi cigaretu u ruci...ubedite me da to nije reklama. Uostalom, i losa reklama je REKLAMA. Zbog svega sto je ovde napisano i naslikano ne vidim jasnu nameru da se narodu objasni stetnost ove pojave. Recimo, kada se ja bavim ovom tematikom UVEK koristim reci: RAK PLUCA, RAK ZDRELA, KARCINOM ZELUCA, SMRT....Pazljivo sam procitala vas tekst, nijednog casa nisam pomislila da ostavim duvan, cak ste me odlicno informisali o vasim narednim poslovnim potezima. P.S.Izvinjavam se Zubarici Dakle
@Dakle,
OdgovoriIzbrišiprvo, puno hvala što ste se javili.
Moja prva reakcija je bila da 'izludim' :), kao što bi verovatno svako ko je morao da prođe ono sve što samo u najluđim teorijama zavere možete zamisliti da bi došao do ovog malog bloga.
Međutim, posle malko razmišljanja, ja sam došla do zaključka da ste u pravu, i da je vaše mišljenje, vaš utisak, zapravo dragocen - jer kako vi mislite, tako će možda i drugi.
Zato bih pokušala da vam objasnim par stvari, i da zamolim nešto.
Pokušavamo da vodimo po 1-2 teme 'istovremeno', kako vidite. Iskustva čitalaca i (trenutno) marketing.
Dalje idu druge neke teme, da ne gnjavim.
Ljudi koji mi šalju svoja iskustva su svi odreda živi ljudi sa svojim identitetom, i videćete kasnije i ko su.
Marketing kao takav je (po nama) neophodno upoznati da bi čovek 'upoznao neprijatelja'; verujte da meni itekako pišu ljudi na koje ovakav tekst deluje otrežnjavajuće.
Sledeće što je trebalo da ide su - zdravstvene posledice marketinga ciljanog na žene (i to ćete videti kasnije), ali - ne možemo sve odjednom, mi imamo svaka svoj posao, ovo radimo volonterski, u slobodno vreme.
Drugo, da ste se malko udubili u pravila korišćenja i standarde EU za ovakve sajtove, videli bi da izvori finansiranja MORAJU biti navedeni, makar i kao donacija, makar i kao dva dinara.
Dakle, molim za malo strpljenja pre donošenja zaključka.
I još nešto vas molim, mnogo bitnije: molim vas, budite ljubazni pa slobodno ovde kažite ako vam bilo šta liči na bilo šta. I dalje stojim iza toga da je vaš uvid, ma koliko drugačiji od ostalih, za nas vrlo značajan, i slobodno napišite kako vama deluje.
Jedino molim još jednom da imate u vidu ograničenja i standarde kojima se vodimo.
Još jednom hvala mnogo što ste se ovde javili :), i dali mi priliku da vam kažem na više od 140 karaktera o čemu je sve reč.
@Dakle,
OdgovoriIzbrišinije sve moglo da mi stane u prvi post :).
Ima još jedna stvar: negativni marketing ima svoje efekte (zastrašivanje koje opisujete), ali to se inače tako ne radi.
Zamislite da ste došli kod mene prvi put, da otvorite usta, i da ja kažem: AJAO! Kakvo groblje! Gde ste dosad bili, da vam pokažem slike kako će to da izgleda za pet godina...itd.
Nadam se da sad bolje razumete, da se ne upuštam u teorije socijalnog marketinga u javnom sektoru; a sumnjam da bi vas lično pristup zastrašivanjem ohrabrio da još jednom dođete kod zubara, kod lekara, kod bilo koga, promislite još jednom.
Ja vama verujem da pišete to što pišete, ali pokušajte lično sebe da zamislite u situaciji kada uživo, jedan na jednog, treba da motivišete neku osobu da prestane da puši, da menja proteze ili da pere zube...
Rekli bi mu RAK, SMRT...?
To ne jednostavno ide tako.
Normalno je da ljudi treba da budu obavešteni, ali obaveštevanje nije isto što i behavior change.
Verujte da je ovo samo dobra volja dve doktorice koje rade 'za dobru karmu', što bi deca rekla; ako se malko udubite u moj blog (zubarica), bolje ćete videti kakav sam čovek i koja vrsta doktora, nadam se da ćete razumeti.
Sve najbolje :).
P.S. Dobrodošli :). Puno pušača nas prati :).
OdgovoriIzbriši