19. 07. 2011.

Da li bi na ovakav blog stavili zastrašujuće slike?

Pre neki dan smo na tviteru razgovarali o tome da li bi oni koji se bave borbom protiv pušenja trebali da se drže "tvrđe" struje - "zastrašivanja", iznošenja (okrutne) realnosti, pokazivanja slika od kojih se čoveku diže kosa na glavi, i sve u tom smislu.

Mišljenja su bila podeljena; ja sam napisala jedan kratak tekst na temu na koje načine stomatologija može da edukuje kad hoće, takođe je bilo različitih reakcija.

Šta vi mislite - da ste vi na mom mestu, da li bi na ovaj blog (ili na svoj blog, ako ga imate), na ovu Facebook stranicu i slično - stavili neku od onih jezovitih slika koje se nalaze na kutijama cigareta - ili ne?

Ili bi stavili nešto odmerenije, kao što je ovaj znak na blogu Peđe Supurovića?


Hvala :)

(#Zubarica)

.....

Facebook diskusija na ovu temu.

.....

Ilustracija: PedjaSupurovic.net

Broj komentara: 19:

  1. kao sto sam vec rekao drugdje:

    pucaj slike ko blesava, nek se ljudi groze. ako oces reakciju, ne mozes ljude tresti, moras ih opalit po glavi toljagom.

    OdgovoriIzbriši
  2. Hvala još jednom, ne mogu da popamtim šta mi sve ko reče na tviteru :).

    A vidim da ljudi vrlo različito reaguju, pa mi znači šta ko misli...

    OdgovoriIzbriši
  3. generalno je svejedno ima li slika ili ne... i pušačima i nepušačima... u svakom slučaju, ako mogu da stoje na paklicama, ne vidim zašto bi njihovo postavljanje na blogu bilo van granica dobrog ukusa...

    OdgovoriIzbriši
  4. :) tek sam posle (nakon što sam ostavila komentar na twitteru) ukapirala da mogu i - ovde :)) dakle: ne bih nijedan ni drugi, osnovna greška svih kampanja i ponuda za ostavljanje duvana je - korišćenje propovednog tona, a on je neraskidivo vezan za - licemerje, tako da "smanjuje" (nepotrebno) kredibilitet činjenica o korišćenju duvana. Istraživanja pokazuju da slike na kutijama nisu doprinele (znatno) odbojnosti prema proizvodu unutar kutije, samo su donosile zadovoljstvo izrazitim protivnicima korišćenja duvana (pri čemu oni uopšte NISU meta kampanja, ali to licemerje radi, uvek, "pobrka" sve :). Skoro sve ideje takve vrste baziraju se na "grđenju" u hrišćanskom smislu, zato koristim reč "propoved" i donose zadovoljstvo onima na koje se uopšte ne odnose.
    Zašto to tako biva?
    Zato što je cela ideja o smanjivnaju upotrebe duvana - duboko licemerna, osim što je u svom početku imala nameru da ljudima duvan učini još privlačnijim jer je postao "zabranjeno voće" (postoje dokazi da su takvu kampanju osmislile duvanske industrije, a njihov nesmanjeni profit olakšava verovanje u to), dakle - društvo i država NEĆE da zabrane duvan (jer bi "proradilo" crno tržište istog trena), HOĆE akcize i porez od duvana u budžet, ali nudi kampanje propovedanja koje znače "baci cigare neotpakovane, ali ih kupi" :))))
    Ne puše ljudi zato što NE ZNAJU štete od duvana, već zato što VOLE da koriste duvan, neki više, neki manje, kako ko.
    Zato "strašne" slike nemaju nikakav efekat na procenat smanjenja, kampanje sasvim drugog profila bi - svakako imale, ali takvih kampanja nedostaje. Zakoni takođe pomažu, ali je procenat smanjivnaja zbog zabrana relativno spor, prema rečima zagovornika ostavljanja duvana.
    Skoro sve "kampanje" imaju taj nedostatak - govore mi da "ne valjam" zato što pušim, TO se kosi za svim zakonima primamljivih ponuda.

    OdgovoriIzbriši
  5. I da dodam, da ne bude nesporazuma: bilo koja kampanja za osttavljanje duvana MORA da prati zakone bilo koje druge kampanje, bez obzira na različit sadržaj.
    Na primer:
    - da li biste kupili cipele koje vam se nude sa sloganom "ako ne kupiš ove, otpašće ti noge" ili "ako ih ne uzmeš, mrzeće te cela ulica" ?
    Misija bilo kakvih kampanja je da budu - privlačne za mete kampanja, a TO nedostaje kampanjama za odvikavanje ili zabrane.
    Paradoksalno - kampanje za odvikavanje od droga nemaju taj propovedni ton, naprotiv, one su sve od podrške, jer su stekli iskustvo da tako dolaze do - uspeha (smanjivanja broja zavisnika, uz kriminalizaciju prometa), ali to je zato što u njihovom slučaju država nema poreskih zarada, naprotiv.
    Skoro svi koje sam susrela da se bave kampanjama odvikavanja imali su (u bilo kom sadržaju) taj ton . misionarstva, osećanje da se radi nešto što "druge spašava", što je činjenica, samo je napravljen taj mali propust - niko te druge nikad nije, s poštovanjem i bez propovedi pitao "da li i kako žele da budu spašeni".
    Zato je glavni nedostatak takvih kampanja što se ne razlikuju od "preobraćanja" u propovendom smislu.
    (pišem obrazloženje, da se ne bi neko slučajno uvredio, ne mislim ništa loše ni o kome, samo na najkraći mogući način, kao laik, pokušavam da obajsnim ŠTA su nedostaci koji ond ane dovode do željenog efekta - da se duvan ostavi)

    OdgovoriIzbriši
  6. Sveti Tajo,
    nisam mislila da li je po merama dobrog ukusa ili ne, nego šta ljudi misle, šta bi oni, kako na njih to utiče (ili ne), kako misle da bi uticalo na njihove bližnje koji puše, bilo šta...

    Fala :)

    OdgovoriIzbriši
  7. Goco,
    moje mišljenje je slično vašem, ako smem da kažem; ja baš sad bistrim podatke o uspesima tih slika, ima tu svega i svačega.
    Svakako da ima ljudi na koje deluje, ne sumnjam, ali znate kako ja razmišljam - da li je javozdravstvenu intervenciju moguće implementirati jako zavisi od kontekstualnih podataka, a ja još nisam stekla uvid u to :).

    Mislim, stekla sam uvid da mi nismo Holanđani, recimo :).

    Šalu na stranu, časni izuzeci, i ja sam viđala mnogo 'misionara' kakve ste opisali - a ja već rekoh da kao stomatolog imam spektakularan uspeh sa sasvim drugim načinima... Ali to je "jedan na jednog" i nije online, velika je razlika.
    Za drugi način je potreban drugačiji mindset, a to je već "swirl" kakav teško može da se načini.

    Hvala mnogo na reči iskusnog "kampanjca", Goco :)

    OdgovoriIzbriši
  8. S obzirom da je moja antipušačka aktivnost uglavnom oslonjena na stav da pušači nemaju pravo da truju druge, uglavnom tako i nastupam.

    Iz tog ugla gledano, grozne fotke na mom blogu ne bi imale mnogo smisla, osim ako ne bih iz nekog razloga postavio članak koji se baš tom temom bavi.

    Međutim, ovaj blog se bavi problemom pušenja sveobuhvatno pa i zdravljem pušača. Milsim da korišćenje takvih fotografija ima smisla. NA nekoga će delovati, na nekoga neće, a onaj kod koga izazovu inat, i još više ga učvrste u pušenju, taj je ionako izgubljen slučaj.

    Bitno je samo da se ne preteruje. Umerenost i pravovremensost je majka svih kampanja.

    OdgovoriIzbriši
  9. Peđa,
    hvala, umerenost apsolutno; molim te da ne zameriš što sam "ukrala" sliku sa tvog bloga, ovo pitanje me je noćas morilo pa nisam stigla da pitam, izvini :).
    A slika me oduševila :).

    OdgovoriIzbriši
  10. Moje mišljenje je da su te strašne slike potrebne u kampanji odvikavanja od pušenja.
    Ja sam pušač, i do sada nisam uspela da se otarasim tog zla, i eto verujem da bi slike pomogle. Naravno, kao što reče Peđa, ne teba preterivati.
    Da, shvatam da je zlo, shvatam da ugrožavam okolinu, mada se trudim da u prisustvu nepušača kojima smeta duvanski dim, ne pušim.

    Ono što moram da naglasim, stupanjem na snagu zakona o zabrani pušenja, prepolovila sam broj popušenih cigareta. Na radnom mestu moram da odem do prostorije obezbeđene za to, a ne mogu da idem svaki čas.
    Kod kuće izlazim van ili na terasu, zbog svoje dece.

    Verujem da bi totalna zabrana na javnim mestima imala više efekta od bilo kojih slika, jer je poznato da "lupanje po džepu" svakog "trgne".

    OdgovoriIzbriši
  11. Suske,
    ja već rekoh negde da sam (privatno) više pristalica podizanja cene na 4-5-6 eura... Ima jedna slika od koje se meni koža naježila :(. Ali - različiti smo ljudi.

    Hvala na poseti :)

    OdgovoriIzbriši
  12. pa sta da ti akzem Z.

    Probaj jedan, postavi, postavi spolja telo ne mora iznutra, a moze i iznutra.

    pa ces videti reakciju.Mozda ljudi vise nece ni citati blog, ko zna, mozda i hoce, mozda ostave a mozda i ne :)

    ala sam savetovao kao evropski komesar za prosirenje :))

    OdgovoriIzbriši
  13. Evo istraživanja koje sam spomenuo na Twitteru. Zastrašivanje i izazivanje gađenja ne samo da ne djeluju već mogu imati i suprotan učinak.

    Osim toga, to je poznato već desetljećima ali se dizajneri kampanja protiv pušenja time ne opterećuju.
    http://boingboing.net/2011/06/24/gruesome-anti-smokin.html

    OdgovoriIzbriši
  14. Lajavi,
    ponosim se tobom :).

    Slavene,
    zahvaljujem još jednom, i ponavljam ovako vaš link da se lakše vidi.

    Hvala :)

    OdgovoriIzbriši
  15. Možda bi bilo dobro staviti ih, sa nekim "intrigantnim" naslovom, ali sa upozorenjem, mada se bojim da hard core pušači najčešće ne shvataju ozbiljno te slike, te se samo grozimo njima mi nepušači ;)

    OdgovoriIzbriši
  16. Edislave,
    hvala još jednom što ste bili ljubazni ovde da napišete, TL sve odnese dok trepnem :).

    OdgovoriIzbriši
  17. ne bih, nije se pokazalo delotvorno. efikasnije su couching metode, navodi korisnosti ostavljanja duvana i iskustva ljudi koji su kroz to prošli. mislim da ne moram opširnije :)

    OdgovoriIzbriši
  18. Vi ne morate, ni slučajno :).

    Hvala :).

    OdgovoriIzbriši

Slobodno koristite HTML tagove...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...