Navika je toliko često ponavljano ponašanje da ga provodimo bez razmišljanja.
Postoje spiskovi teorija o tome kako steknemo neku naviku - jedna od jednostavnijih je da mozak prosto izabere ono što mu u zadatim okolnostima deluje "dobro" ili "korisno"....
... Što, naravno, ne mora uvek biti realno tako.
U tom nekom trenutku mozak "bira" da će nas "usrećiti" grickanje noktiju, kompulzivno jedenje ili kupovina cipela i sve slično.
A mi nadalje živimo te oblike ponašanja, jer negde duboko u sebi mislimo - ne samo da ćemo biti srećniji - nego i još koješta..
Da ćemo imati o sebi lepše mišljenje, da će naša navika čak doprineti tome da STVARNO postanemo onakva osoba kao što želimo da budemo...
Nas marketing duvanske industrije i socijalno okruženje uče da je pušenje ispravan, čak koristan način ponašanja.
Na ovom blogu je ceo spisak tekstova na ovu temu - čak je tu i video direktora Phillip Morisa koji je 1971. godine izjavio da pušenje nije štetno za trudnice....
Ogroman je pritisak na čoveka da propuši - "na sve kanale" mu je sugerisano da će time biti bolji, lepši, poželjniji, da će delovati uspešno, odraslo...
A istina je, naravno, drugačija.
Šta je ovde bitno: POSTOJI IZBOR.
Što je svom ovom svetu koji se bavi odvikavanje od pušenja teško postigne neke spektakularne rezultate: ne samo da pušaču treba nekako objasniti da je zapravo "omađijan", da pušenje NIJE zdravo sve slično - nego mu treba objasniti da može da bira, da ima pravo da se zainati i da "iskorači" iz te navike.
Ako smo sa svih strana zasipani tekstovima tipa:
"Svakog jutra jedna čokoladica Mars pomaže vam pri radu, odmoru i igri"
"Odmorite se, pojedite čokoladicu Kitkat"
"Carslberg, verovatno najbolje pivo na svetu"
"Ovo je moj život" (Prezgodan glumac na plaži, reklama za cigarete)
U jednom radu se čak opisuju bazični ciljevi na koje se ide u reklamiranju: seks, nacionalna pripadnost, odrastanje, prominentnost u grupi, sticanje pažnje, autonomija, bežanje, sigurnost, osećaj lepote, agresija, uspeh, efekat zadovoljenja znatiželje, sve moguće psihološke potrebe...
Dakle, put do menjanja navike - nije samo boriti se protiv nje; treba prepoznati protiv čega se sve zapravo borimo, bilo u pitanju pušenje, ekscesivno kupovanje ili čokolada....
.....
Lin CA. Tobacco-Prevention Messages Online: Social Marketing via the Web. Health Communication. 2005;18(2),177–93.
Cohen P, Cummings S. Navike. Nacionalna i sveučilišna knjižnica, 2004, Zagreb.
Ilustracija: NaturalRecipes
Postoje spiskovi teorija o tome kako steknemo neku naviku - jedna od jednostavnijih je da mozak prosto izabere ono što mu u zadatim okolnostima deluje "dobro" ili "korisno"....
... Što, naravno, ne mora uvek biti realno tako.
U tom nekom trenutku mozak "bira" da će nas "usrećiti" grickanje noktiju, kompulzivno jedenje ili kupovina cipela i sve slično.
A mi nadalje živimo te oblike ponašanja, jer negde duboko u sebi mislimo - ne samo da ćemo biti srećniji - nego i još koješta..
Da ćemo imati o sebi lepše mišljenje, da će naša navika čak doprineti tome da STVARNO postanemo onakva osoba kao što želimo da budemo...
Nas marketing duvanske industrije i socijalno okruženje uče da je pušenje ispravan, čak koristan način ponašanja.
Na ovom blogu je ceo spisak tekstova na ovu temu - čak je tu i video direktora Phillip Morisa koji je 1971. godine izjavio da pušenje nije štetno za trudnice....
Ogroman je pritisak na čoveka da propuši - "na sve kanale" mu je sugerisano da će time biti bolji, lepši, poželjniji, da će delovati uspešno, odraslo...
A istina je, naravno, drugačija.
Šta je ovde bitno: POSTOJI IZBOR.
Što je svom ovom svetu koji se bavi odvikavanje od pušenja teško postigne neke spektakularne rezultate: ne samo da pušaču treba nekako objasniti da je zapravo "omađijan", da pušenje NIJE zdravo sve slično - nego mu treba objasniti da može da bira, da ima pravo da se zainati i da "iskorači" iz te navike.
Ako smo sa svih strana zasipani tekstovima tipa:
"Svakog jutra jedna čokoladica Mars pomaže vam pri radu, odmoru i igri"
"Odmorite se, pojedite čokoladicu Kitkat"
"Carslberg, verovatno najbolje pivo na svetu"
"Ovo je moj život" (Prezgodan glumac na plaži, reklama za cigarete)
U jednom radu se čak opisuju bazični ciljevi na koje se ide u reklamiranju: seks, nacionalna pripadnost, odrastanje, prominentnost u grupi, sticanje pažnje, autonomija, bežanje, sigurnost, osećaj lepote, agresija, uspeh, efekat zadovoljenja znatiželje, sve moguće psihološke potrebe...
Dakle, put do menjanja navike - nije samo boriti se protiv nje; treba prepoznati protiv čega se sve zapravo borimo, bilo u pitanju pušenje, ekscesivno kupovanje ili čokolada....
.....
Lin CA. Tobacco-Prevention Messages Online: Social Marketing via the Web. Health Communication. 2005;18(2),177–93.
Cohen P, Cummings S. Navike. Nacionalna i sveučilišna knjižnica, 2004, Zagreb.
Ilustracija: NaturalRecipes
Navika...prvo je vazno "prepoznati je".
OdgovoriIzbrišiDrugo je razumeti da, kako ste lepo rekli, "postoji izbor" iliti moze i na drugaciji nacin.
Treca stvar je "ja zelim drugacije".
I cetvrta, ali nikako i najmanje bitna, dapace "ja mogu napraviti promenu".
Dr Nada